قرآن و سکولاریسم/ محمدحسن قدردان قراملکی

سکولاریسم – که معنای شایع آن جدایی دین از عرصه سیاست و حکومت است – در آئین مسیحیت از آموزه های مقبول آن تلقی می شود و چندین سده نیز است که در مغرب زمین سیطره آن گسترده شده است. آنچه مسأله اصلی امروز جهان اسلام است نسبت آن با آیین خاتم خصوصاً آخرین کتاب آسمانی است.

مکاتب تفسیری جلد سوم

این اثر دربردارنده فصل‌های پنجم، ششم و هفتم از بخش دوم مجموعه مکاتب تفسیری است که به مباحث ذیل می‌پردازد: فصل پنجم. بررسی و نقد مکتب تفسیری اجتهادی روایی: تفسیر القمی، تفسیر الطبری، تفسیر القرآن العظیم ابن‌کثیر و تفسیر الصافی فیض کاشانی؛ فصل ششم. بررسی و نقد مکتب تفسیری اجتهادی ادبی: الکشاف زمخشری، جوامع الجامع طبرسی و انوار التنزیل بیضاوی؛ فصل هفتم. بررسی و نقد مکتب تفسیری اجتهادی علمی: الجواهر طنطاوی، کشف الاسرار النورانیّه اسکندرانی و تفسیر القرآن سِرْ سید احمدخان هندی.

مکاتب تفسیری جلددوم

این اثر که جلد دوم از مجموعه سه جلدی مکاتب تفسیری است فصل‌های دوم، سوم و چهارم بخش دوم کتاب را در بردارد و به مباحث ذیل می‌پردازد. فصل دوم: نقد و بررسی مکتب تفسیری باطنی محض، بیان ماهیت باطن قرآن و معیار صحت تفسیر باطنی، بررسی و ارزیابی شماری از تفسیرهای باطنی محض؛ فصل سوم: معرفی مکتب تفسیری اجتهادی، بررسی دلائل مخالفان و موافقان و اشاره به اقسام آن؛ فصل چهارم: نقد و بررسی مکتب اجتهادی قرآن به قرآن در قالب سه نظریه و ارزیابی تفسیرهای «المیزان فی تفسیرالقرآن» و «اضواء البیان» از تفسیرهای معروف این مکتب.

مکاتب تفسیری جلد اول

طرح مکاتب تفسیری در سه جلد، عهده‌دار نقد مکاتب تفسیری و کتابهای تفسیر است. مطالب این مجموعه سه جلدی در یک مقدمه و دو بخش ارائه می‌شود. جلد اول کتاب شامل مقدمه، بخش اول و فصل اول بخش دوم است. در مقدمه، مفهوم‌شناسی اصطلاحات، دسته‌بندی مفسران و تفاسیر قرآن بررسی می‌شود. بخش اول که مفسران نخستین نام دارد، در سه فصل تنظیم شده است: فصل اول به مفسران آگاه به تمامی معانی قرآن (پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع)) و فصل دوم و سوم به مفسران آگاه به بخشی از معانی قرآن (مفسران صحابی و تابعی) می‌پردازد. بخش دوم با عنوان مکاتب تفسیری و تفاسیر در ده فصل ارائه شده است.

اشتراک در RSS - 1381
1381 | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.