دانش قرآنی محکم و متشابه

دانش «محکم و متشابه» دانشی است که از دل تأمّلات و تحقیقات قرآنی، حدیثی و کلامی پژوهشگران اسلامی، و به‌­طور عمده در حاشیه آیه 7 آل عمران، برآمده و درصدر مباحث علوم قرآنی نشسته است.

اموزش روخوانی قرآن کریم مطابق رسم الخط و لهجه عربی ( تبیان 1)

کتاب حاضر، باتوجه به اهمیت فراگیری روخوانی قرآن کریم و براساس رسم‌الخط و لهجة عربی تدوین شده است. اهتمام نویسنده بر این بوده است که اوّلاً امکان تدریس کتاب در سطوح مختلف تحصیلی و سنّی وجود داشته باشد و ثانیاً این کتاب، بخش اعظم تسلّط به روان‌خوانی را عهده‌دار شود و مسیر رشد در روان‌خوانی قرآن کریم را هموار کرده باشد. بر این اساس وجود ده ارزشیابی در خلال دروس و تکیه بر مثال‌های فراوان و کاربردی، از مزایای این متن آموزشی است و با هدف تأمین این ویژگی‌ها آمده است. تنظیم و چینش دروس و مطالب، کیفیت تعاریف و بیان نکات لازم و پرکاربرد، از دیگر مزایای این کتاب آموزشی است.

راهکارهای عملی در حفظ قرآن کریم و کیفی سازی آن

این اثر در 3فصل، مقدمات و کلیاتی درباره‌ حفظ قرآن کریم، سبک‌های کارآمد و تبین قواعد و نمونه‌های تشابهات لفظی در حفظ قرآن کریم، به بیان 30نکته طلایی در حفظ قرآن کریم، معرفی سبک‌های کارآمد در حفظ، اصول کلی در تثبیت و مرور محفوظات، قواعد ده‌گانه در حفظ متشابهات لفظی و معرفی نمونه‌های متشابهات لفظی می‌پردازد. کتاب یاد شده برای استادان حفظ قرآن کریم، حافظان در سطوح مختلف، مشتاقان به حفظ و علاقه‌مندان به مباحث علوم قرآنی بسیار مفید است.

ختم سوره هایی از قرآن به انضمان زیارت عاشورا و دعای توسل

در بحث فضایل سوره ها و طرق تلاوت آن تردیدی نیست که احادیث وارده از مضامین تشویق آمیز ورغبت انگیز برخوردارند و باورمندان را به حفظ و تلاوت آیات قرآن دلگرم می کنند، اما نمی توان آن ها را، به تمامی، در درستی یا نادرستی هم اعتبار دانست؛ تشخیص اعتبار این روایات و تفکیک سره از ناسره بر عهده حدیث شناسان سخن سنج است و البته شمار راویان ثقه و راستگو در میان ناقلان این احادیث، کم نیست.

معنا‌شناسی 2

معناشناسی زبانی یکی از شاخه‌های مهم زبان‌شناسی است که از قرن بیستم به صورت مستقل مطرح شده است. این دانش به بررسی علمی معنا می‌پردازد و از این‌رو، «دانش معنا» نام گرفته است. اگر چه قدمت مباحث آن به دوره یونان می‌رسد و در میراث علمی مسلمانان و در علوم مختلف اسلامی مطرح بوده، اما تدوین و طرح این دانش در عصر جدید تفاوت‌های مهمی با دوران گذشته دارد. نظام‌مندی و روش‌مندی و ابتنا بر مبانی زبان‌شناختی خاص، چهره جدیدی به آن داده است. همچنین، این دانش تأثیر فراوانی در مطالعات دینی و فهم و بررسی متون دینی بر جای گذاشته است.

اشتراک در RSS - جوان
جوان | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.