تاثیر نیت برعمل از منظر قرآن
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 4،238

کلید واژه ها: نیت, اعمال, انسان, قرآن

پایان نامه حاضر توسط خانم صغري درزي رامندي از طلاب سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است.
استاد راهنمای پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای صالح قنادی
استاد مشاور پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای ابوالحسن حقانی
استاد داور پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد رضا جباری

چکیده یا فهرست: 

در اين پايان‌نامه كه با عنوان – تأثير نيت بر عمل از منظر قرآن كريم – است، بر آن شديم به بيان مفهوم نيت و تأثير آن بر عمل از منظر قرآن كريم با رويكرد تفسيري و اخلاقي بپردازيم و به نقش نيت و جايگاه آن بر اعمال انسان به عنوان موجودي مختار و داراي اراده تأکید شده است. كه در ضمن سه فصل مطالب را جمع‌آوري و عرضه نموديم. فصل نخست شامل مفهوم‌شناسي است. اركان و مراتب و اقسام نيت از مطالبي است كه مورد بررسي قرار گرفته است.
رابطه نيت و عمل و تأثير متقابل آن‌ها بر يكديگر از مسائل كليدي اين نوشتار است كه به صورت مجزا به آن پرداخته شده است. اگر براي عمل دو جنبه قائل شويم، جنبه ظاهري و باطني، نيت جنبه باطني و حقيقي عمل است. و هر عملي در پي خود آثاري به همراه مي‌آورد كه به عنوان آثار نيت (دنيوي و اخروي) بيان شده است. مسأله معاد و بازگشت به عالم آخرت از اصولِ اعتقادی و مورد پذيرش در اديان الهي است. از اين رو در باب نيت و نحوه حسابرسي آن نیز در قیامت بحث و بررسی شده است.
و در این مجموعه با روش توصیفی و تحلیلی به تبیین موضوع پرداخته شده است و آیات مربوطه با رویکرد تفسیری اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از جمله واژگان کلیدی نیت است که به معنای عزم و قصد قلبی بر انجام عمل است. و عمل که مجموعه‌‌ای از حرکات توسط انسان با شعور و اراده، برای رسیدن به یکی از مقاصد خود انجام می‌دهد کلید واژه دیگر است که در قرآن این منبع پر فیض حکمت الهی، تأثیر نیت بر عمل را مورد بررسی قرار داده‌ایم و به نظر می‌رسد. نیت با عمل یک رابطه متقابل دارند و این رابطه یک رابطه حقیقی است نه قراردادی.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA