حقوق اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث از دیدگاه فریقین
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 3،057

کلید واژه ها: حقوق, اهل بیت, فریقین, شیعه, سنی

این پایان نامه توسط طلبه سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است .
استاد راهنمای پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا جباری
استاد داور: جناب آقای شفیعی دارابی

چکیده یا فهرست: 

موضوع اين رساله «حقوق اهل بيت عليهم السلام در قرآن و حديث از ديدگاه فریقین» است. حق در لغت به معناي مختلف آمده است از جمله وجوب – ثبوت، سخن مطابق با واقع است و در اصطلاح مفهومي است اعتباري و انتزاعي كه در رابطه بين دو فرد با يكديگر به وجود مي‌آيد و فقط در افعال اختياري انسان مطرح مي‌شود و از آنجا كه حقوق مفهومي اعتباري است نمي‌توان از آن تعريف جامع واقعي به دست آورد و اهل بيت مركب از دو كلمه اهل و بيت مي‌باشد اهل شخص دربارة كسي به كار برده مي‌شود كه رابطة نسبي بين او و شخص وجود داشته باشد و بيت به مسكن، پناهگاه، نسب و خاندان گفته مي‌شود.
منظور از اهل بيت در اينجا خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله يعني حضرت علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام و نه نفر از اولاد امام حسين عليه السلام هستند و ايشان از آنجا كه رهبران راستين الهي هستند بر عهدة ما پيروان حقوقي دارند كه منشأ و خاستگاه اين حقوق همان «حق الله» است حال اين سوال مطرح مي‌شود كه ابعاد حقوق ايشان چيست؟ از چند بعد مي‌توان به اين حقوق نگاه كرد از بعد معرفت ايشان كه اساسي ترين حقي است كه آنها بر عهدة ما دارند و منشأ ساير حقوق و ظهور آنها نيز همين حق است زيرا اگر ما به آنها شناخت پيدا نكنيم نه ولايت و امامت ايشان در عرصه اجتماع محقق مي‌شود و نه نامي از ايشان برده مي‌شود و نه منزلت ايشان شناخته مي‌شود به عبارت ديگر ساير حقوق ايشان رعايت نمي‌شود.
حقوق اهل بيت عليهم السلام به چند دسته تقسيم مي‌شود؟ و هر كدام از اين حقوق كدام هستند؟ و چگونه رعايت مي‌شوند؟ و آثار اين رعايت چيست؟ حقوق ايشان به حقوق معنوي،حقوق سياسيو حقوق مالي تقسيم مي‌شود.
این تحقیق از پنج فصل تشکیل شده است.در فصل اول کلیات مربوط به تحقیق،تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت موضوع، اهداف موضوع و پیشینه موضوع و...آمده است و در فصل دوم به دلیل آنکه ما ابتداء باید معنای لغوی و اصطلاحی حقوق و اهل بیت را بدانیم لذا در این فصل معنای آندو کاملاً بررسی شده است.در فصل سوم حقوق معنوی بخاطر اهمیتی و گستردگی که دارد بیان شده مثل حق معرفت و حق وجود ، حق بقاء ،حق حضور،حق زیارت و سلام، حق صلوات ،حق توسل و تمسك، حق تكريم، حق صله رحم ،...،و در فصل چهارم حقوق سیاسی ، در فصل پنجم حقوق سیاسی ایشان مثل امامت و ولایت ، وصایت و... بحث شده است و در فصل ششم حقوق مالی ایشان مثل خمس و انفال...آمده است.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
حقوق اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث از دیدگاه فریقین | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.