علل بروز ناملايمات زندگي و مقابله با آن از ديدگاه قرآن
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 1،833

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

پایان نامه حاضر توسط خانم مهري خیری از طلاب رشته تفسیر و علوم قرآنی سطح 3 موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است.
استاد راهنمای پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای سيد علي اكبر حسيني رامندي
استاد داور پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای صالح قنادي
کلیدواژه¬ها: علل‌‌، ناملایمات، بلا، مقابله قرآنی

چکیده یا فهرست: 

جهان همواره دستخوش تغییر و دگرگونی است و در واقع مجموعه‌ای است از خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، آسایش و سختی‌ها، درشتی‌ها و نرمی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌ها و... . بدین سبب آدمی موقعیت‌های ناخوشایند خرد و کلانی را در برهه‌های مختلف زندگی تجربه می‌کنند. البته شاید این فراز و نشیب‌ها در زندگی برخی افراد، کم و یا بیش‌تر از دیگران باشد؛ ولی نمی‌توان کسی را یافت که زندگی او همیشه به یک صورت و یک نواخت باشد. این فراز و نشیب‌ها خواه مورد انتظار باشد خواه نباشد، کوتاه مدت باشد یا بلند‌مدت، فردی باشد یا اجتماعی، گاه خارج از توان انسان‌های معمولی هستند و آنها را به سوی منابع قابل اعتماد سوق می‌دهند. دین به عنوان یکی از منابع قابل اعتنا می‌تواند در این زمینه نقشی مهم و مؤثر ایفا کند. ادیان با توجه و تصدیق به پرمخاطره بودن زندگی، هر یک شیوه‌ای را، با هدف تحمل‌پذیر کردن شرایط، ارائه می‌دهند. قرآن کریم نیز، به عنوان کتاب آسمانی دین مبین اسلام، ضمن بیان علل بروز ناملایمات زندگی از قبیل؛ گناهان، طبیعت دنیا، آزمایش الهی، غفلت، و... به بیان راهکارهایی جهت مقابله با آنها می‌پردازد.
راهکارهای قرآنی مقابله با ناملایمات در سه بخش؛ شناختی، عاطفی، و رفتاری بیان می‌شود:
در مقابله شناختی؛ افکار، عقاید و نگرش افراد نسبت به اوصاف خدا و پشتیبانی او موجب توان‌افزایی وی در مقابله با ناملایمات می‌شود.
در مقابله عاطفی؛ فرد به واسطه نیرویی که در اثر ارتباط با خدا و امید به او، در وی ایجاد می‌شود، و همچنین با استمداد از صبر و شکیبایی به مقابله با ناملایمات برمی‌خیزد.
انجام اعمال صالح، صله‌رحم، حمایت اجتماعی و مهاجرت، از جمله توصیه‌های عملی‌ می‌باشد، که در قرآن به نقش آن‌ها در هنگام بروز ناملایمات، به جهت تحمل‌پذیرتر کردن آن برای شخص گرفتار،تصریح شده است. این موارد تحت عنوان مقابله رفتاری بررسی می‌شود.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
علل بروز ناملايمات زندگي و مقابله با آن از ديدگاه قرآن | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.