رفاه از منظر قرآن کریم
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 2،772

کلید واژه ها: قرآن, آسایش, رفاه

مقاله تحقیق پایانی خانم راضیه ذوالفقاری با عنوان رفاه از منظر قرآن کریم

چکیده یا فهرست: 

این تحقیـق پایـانی با عنوان « رفاه از منظر قرآن کریم » درصدد تبیین این حقیقت است که انسان ها در هر جا و مکانی که هستند و با هر فرهنگ و هر آیینی ، به دنبال راحتی و رفاه هستند و در این راه هرچقدر هم متحمل زحمت شوند ، باز آنرا رها نمی کنند . البته رفاه دارای آثار مطلوب و نامطلوبی است و همچنین عوامل و زمینه هایی برای پیدایش و تداوم رفاه و بالعکس برای سلب رفاه ، وجود دارد . بدین منظور این تحقیق در پنج فصل به تبیین آنچه گفتیم پرداخته است .
در فصل اول از این تحقیق ، مانند دیگر پایان نامه ها به کلیات چون تعریف و تبیین موضوع ، ضرورت و اهداف ، پیشینه و ... پرداخته شده است .
درفصل دوم بیان کردیم که رفاه از نظر لغت به معنای فراخ و آسان شدن زندگی و در اصطلاح به معنای بهزیستی و بهبود وضع مردم است . گفتیم رفاه از منظر فرهنگ دینی دارای ارزش می باشد به حدی که آیات قرآن به تلاش برای به دست آوردن فضل و رحمت خداوند و رفاه اشاره کرده و البته ارزشمندی رفاه مشروط به عوامل و شرایطی ست از جمله اکرام یتیمان ، انجام عمل صالح ، توجه به آخرت و در نهایت انواع رفاه را یادآور شدیم .
در فصل سوم گفتیم که تفاوت روزی در بندگان به علت مصلحت هایی از جمله تعامل اجتماعی ، جلوگیری از سرکشی ، آزمایش مردم و ... است و در مقابل بندگان در برابر نعمت رفاه وظایفی نسبت به خدا دارند مانند : تسلیم ، آشکار کردن نعمت ها و ... و در ادامه اضافه کردیم که رفاه ملاک برتری برای افراد نیست چنانکه بسیاری از کافران دارای رفاه بودند و از آن طرف فقر نیز به علت مصلحت های خداوندی ست و شخص فقیر ، ذلیل و کوچک محسوب نمی شود .
در فصل چهارم گفتیم عواملی مانند احسان ، استغفار ، امنیت ، ایمان و تقوا و ... جزء زمینه های رفاه و عوامل تداوم آن می باشد و از طرف دیگر اطاعت از شیطان ، تکذیب انبیاء ، شرک و ... از عوامل سلب رفاه محسوب می شود .
در فصل پنجم پیامــدهایی چون زمینه ساز شدن تشکر از خدا ، سعادت ، ازدیاد نعمت و ... از پیامدهای مثبت در بکارگیری صحیح رفاه و احساس مصونیت از عذاب ، انکار معاد ، استکبار و ... از پیامدهای منفی در بکارگیری ناصحیح رفاه برشمرده شده است .

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
رفاه از منظر قرآن کریم | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.